zaterdag 28 mei 2022

De eerste volle lesweek

Na de opening van afgelopen donderdag en de eerste lesdag afgelopen vrijdag was deze week een verademing. Gewoon lesgeven in mijn eigen klas zonder bijzonderheden. Hoewel, geen bijzonderheden? Voorafgaand aan mijn reis was mij al gevraagd om de benodigdheden voor de cursus op te geven. Dus ik een lijstje maken met laptops/computers voor elke student, toegang tot internet, OS, mogelijkheid tot downloaden, etc. Daar werd goed op gereageerd. Wat schetst mijn verbazing, er zijn geen computers of laptops. Navraag leert dat die in de eerste week van juni gaan komen. Wat te doen? Voor het eerst in mijn onderwijscarrière vraag ik mijn leerlingen om hun mobiel te pakken. Normaal controleer je dat ze ingeleverd/opgehokt/of anderszins uit zicht zijn en niet gebruikt worden. We gaan Python doen vanaf W3schools. Dan kunnen ze tenminste echt aan de slag.

Vervolgens blijkt dat de wifi in het lokaal overbelast wordt als er 29 leerlingen, 3 assistenten en een trainer tegelijk het internet op willen. De studenten zijn dusdanig gemotiveerd dat ze hun eigen databundels gebruiken om te kunnen werken.

De drie assistenten zijn geweldig. Ze zien/snappen veel beter dan ik wanneer er iets toch nog in Dzonkha uitgelegd moet worden, wat voor assistentie nodig is etc. We hadden van te voren samen gezeten om eea voor te bereiden. In de loop van de week heb ik ze gevraagd of ze eventueel ook zelfstandig onderdelen uit zouden willen leggen. Per slot ga ik weg en blijven zij. Maar dat wilden ze niet. Ze leerden meer van naar mij luisteren en kijken hoe ik het doe om het daarna op eigen manier in eigen taal samen te vatten. Voor vandaag hebben ze, net als afgelopen zaterdag, een quiz in elkaar gedraaid voor de leerlingen. Dat is uiteraard voor hunzelf ook erg leerzaam. Er is nl. maar een assistent die iets van Python afweet. De twee anderen kenden het nog helemaal niet. Ze zijn zelfs zo gemotiveerd dat ik gisterenavond om 10 uur nog een appje van ze kreeg of ik de quiz wilde testen zodat ze eventueel nog verbeteringen aan konden brengen.

Het feit dat ze zo zelfstandig zijn maakt wel dat ik met een gerust hart op zaterdag geen les geef maar thuis blijf om daar de volgende week voor te bereiden en te werken aan een data-project. En ook dat ik de eerste twee dagen 's middags me teruggetrokken heb voor een tukje. Het verschil tussen 2400 meter waar ik 's avonds slaap en de 2880 meter waarop ik lesgeef hakken er toch wel in. Gisteren heb ik voor het eerst een volle lesdag doorgebracht bij de studenten.

Donderdag waren er opeens laptops beschikbaar,1 laptop per twee personen. Niemand die dat vertelt, ze zijn er opeens. Vrijdag kwamen er nog een paar laptops bij. Nu missen we nog maar 9 laptops. Het verschil in leren was duidelijk te merken. Vanwege het betere overzicht op een scherm van een laptop ipv een mobiel gingen ze opeens veel sneller. Ik moest dan ook extra stof ophoesten en heb ze een spelletje laten programmeren, raad het nummer dat ik in gedachten heb. Daar kan ik maandag op terug komen door ze elkaars spelletje te laten spelen en daarna te onderzoeken waarom ze het ene programma leuker vonden dan het andere. Dus gebruikersvriendelijkheid en robuustheid komen dan spelenderwijs aan de orde. Daarna kunnen we het hebben over strategiën om te raden wat automatisch leidt tot complexiteit.

Dan ga ik nu maar verder met volgende week voor te bereiden.

1 opmerking:

  1. Klinkt goed Lies, fijn dat je zulke gemotiveerde en zelfstandige assistenten hebt. Top!

    BeantwoordenVerwijderen