donderdag 17 september 2009

Tilkallingsvikar

Er waren 31 sollicitanten waarvan 9 opgeroepen waren voor gesprek. Ik ben per direkt ingeschreven als oproepkracht. Ze wilden ook weten of ik eventueel een vaste baan wilde hebben, maar dat leek me een beetje te vroeg om dat al te doen. Laat me eerst maar een poosje oproepkracht zijn. Bovendien is het de vraag of ze me daarvoor gekozen hadden.
En berekenend als ik ben, ben ik vergeten te vragen hoeveel dat oplevert, hoe groot de kans is om opgeroepen te worden, arbeidsvoorwaarden, etc. Ach ja, ik stuur er wel een mailtje achteraan. Verder suggereerden ze me om bij de hogeschool binnen te lopen en daar bij de lerarenopleiding langs te gaan om te kijken of die me niet konden gebruiken. Ze vertelden me dat mijn vaardigheden buitengewoon waren (als ik tenminste dat laatste goed verstaan heb ;-)

Gisteren kwam ons Noorse persoonsnummer binnen. Dus nu kunnen de skattekort en de verzekering geregeld worden. Ik kan nu ook een rekening openen. Dat laatste heb ik dan ook maar meteen gedaan toen ik van het sollicitatiegesprek terugkwam. Per slot zal ik binnenkort inkomen hebben. Ik moet het nog aan de school melden.

Er valt hier natte sneeuw naar beneden en de bergen op het vaste land zijn met echte sneeuw bedekt. Toen we dat ontdekten hebben we de kachel maar aangemaakt. Per slot moeten we geoefend hebben voor als het serieus wordt.

Jitske is vandaag de hele dag naar de bioscoop geweest. Gisteren heeft ze bij 'mat og helse' fiskekaker klaargemaakt vanaf de schoongemaakte maar nog niet gefileerde vis. Ze moest ook op tijd thuis zijn omdat ze naar de tandarts moest. Ze vroeg dus of ik een briefje wilde schrijven dat ze voor het opeten van de maaltijd thuis moest wezen. Helaas trapte de leraar daar niet in. Die vond dat ze op moest eten wat ze gemaakt had. Ze wil het eigenlijk niet weten, maar ze vond de fiskekaker best lekker. Of ik ze niet eens klaar wilde maken. Mat og helse is o.a. eten koken en alles wat daarbij hoort, dus bloemen plukken om de tafels gezellig te dekken, het dekken, eten, afruimen en afwassen hoort er ook bij.

Romke heeft het naar zijn zin op de circusschool. Ze zijn daar zo serieus met circus bezig dat hij o.a. opdrukoefeningen heeft om thuis te doen. Ze zijn ook veel meer bezig met warming up en rekken in vergelijking met Cirkus Rotjeknor.

Opgevallen:
- onze berkeboom is in twee weken tijd al helemaal geel geworden en gedeeltelijk al kaal. Dat vind ik best snel gaan
- op het haardhout zit baardmos. Dat is een korstmos dat in Nederland niet meer voorkomt vanwege de luchtverontreiniging. In de Ardennen kon je het 30 jaar geleden nog wel af en toe vinden, maar stond het al op de rode lijst van beschermde soorten
- op zondag hoor je hier de klokken luiden, net als ik vroeger toen ik jong was ze hoorde. Misschien dat ze in Capelle ook luiden, maar dat ik het daar niet meer hoor
- het is om half acht 's avonds al donker
- het is om half zeven 's ochtends al licht
Beide zullen wel komen omdat we hier verder naar het oosten leven dan in Nederland.

Liesbeth

1 opmerking:

  1. Beste Liesbeth,
    Ik las je bericht toen ik aan het zoeken was naar middelbare scholen waar leerlingen van mijn school op bezoek kunnen gaan. Tijdens onze volgende Betareis (begin mei 2011) wil ik met onze school (Arentheem College, Arnhem) Tromso aandoen. Het is dan fijn dat leerlingen ervaringen van leeftijdsgenoten kunnen horen en eventueel met hen "science"-opdrachten uit kunnen voeren.

    Als je informatie hebt, kun je mij dan inlichten?
    Harm Smit
    Arentheem College, Arnhem
    Biologie/NLT/Universumprogramma
    smih@arentheemcollege.nl

    BeantwoordenVerwijderen